Tuesday, April 19, 2011

Sekadar ingatan...

Salam..

Hari ni aku ada mood lebih sikit nak update blog yang dah lame aku xbukak..kenapa entah aku rasa rajin hari ni..padahal jiwa tengah kelam kabut..tapi aku bukan nak citer pasal  tu..soal kejiwaan itu kita tolak tepi..kali ni aku nak cerita pasal manusia-manusia di facebook zaman sekarang..ahh,bukan takat kat facebook jer,kat alam realiti pun penuh manusia cam ni kan?..korang pernah tak tengok status facebook yang berbunyi cam ni..

"weh,suke hati aku la nak pakai camne,nak watpe,ko nak sibuk2 bagi tazkirah free tu knape??ko ingat ko perfect sangat ke?mak bapak aku pon xpernah tegur,ni ko plak lebih-lebih"

xpun macam ni..

"ala,ko ingat ko pakai camtu, ko baik la?.yang banyak buat kes pun ,orang2 cam ko jugak..ada hati nak nasihat aku..mak bapak aku pon xpenah nak halang aku..@#$%#@$%=makian2 yang hangat"

aku malas la nak copy betol2 ,kang ade pulak jadik isu..tapi lebih kurang macam ni la ayat-ayat yang penah aku bace..aku bukan  nak bagi tazkirah ke ape,cuma aku terfikir panjang bile aku tengok ayat-ayat ni..kadang2,aku saje pergi explore fb die ,tengok nape tetiba leh timbul status camtu ..dan ape yang aku boleh cakap,memang patut pon die ditegur memandangkan status agama die islam dan orang melayu..dan paling aku tak suke,bile manusia2 camni kaitkan dengan mak bapak dorang yang xpernah nak tegur..rase cam nak sound cani..

"heh,patut ke ko kaitkan mak bapak ko??ko bangga ke kalu nanti mak bapak ko masuk neraka sebab xtegur ko wat salah tu sume..ade orang tegur ko kutuk2 orang tu..bangga ke ngan dosa ko wat ni.."

tapi siapa la aku nak masuk campur hal dorang..kang jadik gadoh besar pulak..dorang lupa dengan cakap camtu,maknanya dorang bangga dengan kekurangan ilmu agama parents dorang..bangga  melawan ajaran Tuhan..bangga dengan kejahilan...aku bukan nak cakap ak perfect..aku juga kekurangan dalam banyak hal..aku jugak manusia yang xmampu lagi menjadi manusia yang sempurna..aku cuma nak ingatkan diri aku dan sape2 kat luar sane,even orang yang nasihat kita tu buruk cane pon,tapi jangan pandang keburukan die..pandang ape yang dia nasihatkan..just remember takder manusia kat dunia ni sempurna..dan kalu memang xboleh nak terima sangat nasihat tu,xperlu la kot hina orang tu dan bangga dengan keburukan yang memang jelas2 nampak.diam tu lebih baik...hari ini,kita kutuk orang tu, mungkin satu hari nanti kita akan jadi lebih teruk dari orang tu..just ingat satu jer,hidayah Allah tu kat sape-sape jer Tuhan boleh bagi,even pelacur sekalipon..hari ni die xbaik,esok lusa die boleh berubah..dan mungkin lebih baik daripada kita..sape kita nak hina sesama kita hanya disebabkan sedikit nasihat..renung2kan dan selamat beramal..(^.^)

"Ya Tuhan,jangan Kau palingkan hati kami setelah kau berikan kami petunjukMu."

.amin..

No comments:

Post a Comment